Naar de navigatie Naar de inhoud

Feedback geven helpt de zorg te verbeteren

Geplaatst op 15 september 2023 door - 1801 keer bekeken

Foto Feedback geven helpt de zorg te verbeteren

Het delen van je ervaringen over de zorgomgeving is niet altijd gemakkelijk. Ik wil namelijk niet klagen, ook omdat iedereen echt heel hard werkt en zijn of haar best doet.

Alleen: als patiënt heb je wel een ander perspectief dan de zorgverleners en kan het voor hen ook helpen om hun dienstverlening te verbeteren. In dit verhaal gaat het over een situatie waarin ik schade ondervond door de zorgomgeving, terwijl men daar nooit bij stil had gestaan. Dus sprak ik erover.   

Wachtmuziek niet fijn

Als ik een afspraak bij mijn huisarts wil maken, kom ik vaak in een wachtstand. Dat vind ik niet erg. Ik heb er zelfs alle begrip voor. Ik leg de telefoon weg en ga iets anders doen.

Ongeveer een jaar geleden komt er bij het wachten ongevraagd opeens een vreselijk muziekje in mijn oor. Ik word er acuut beroerd van en druk meteen de verbinding weg. Ik schrijf een e-mail aan de assistente en vraag haar of ik een afspraak via de mail kan maken. Ze begrijpt het en belt mij. Een prima oplossing.

Bellen door assistente weer mogelijk?

Een paar maanden later bel ik weer en merk dat het muziekje er nog steeds op staat. Ik probeer het weer via de mail, maar de assistente reageert afwerend. Is dit een nieuwe assistente misschien? Ik moet van haar toch echt bellen. Het kost me moeite om haar via de mail te overtuigen, maar dan lukt het toch op de eerdere manier.

Bij de huisarts kaart ik het probleem aan. Ik kom er niet achter of hij hier iets aan zou willen en kunnen doen. Ik krijg het idee dat de artsen hier allemaal in dienstverband werken en dat niemand zich verantwoordelijk voelt voor dit soort zaken. Die laten ze graag over.

Noks_Nauta_606x252-4
Noks snapt dat het lastig kan zijn om je uit te spreken. Haar tip: doen, want het helpt echt. 

Afspraken online maken?

Het merkwaardige is dat je op de site leest dat je een afspraak online kunt maken. Als je dan klikt, kom je in een kalender. Maar daar staat dan bij dat het niet mogelijk is om een afspraak te maken. Waarom zit die knop er dan op? Inmiddels is dit eraf gehaald, nadat ik dat had gemeld. Blijkbaar helpt het toch als je af en toe er iets van zegt …

Nog steeds die muziek

Twee weken geleden wil ik weer een afspraak maken. Ik mailde assistente en krijg een standaard antwoord dat ik moet bellen. Nogmaals uitgelegd, dat dat niet kon. Vervolgens komt  er een mail dat er wel meer patiënten last van de muziek hebben, maar dat ze het niet kunnen veranderen. En dat de wachttijd momenteel kort is, 2 tot 3 minuten.

Maar ook 2 tot 3 minuten verdraag ik die muziek niet!

Misofonie: ziek van geluiden

Opeens schiet me te binnen dat mijn reactie op die muziek een uiting is van misofonie: het verschijnsel dat je sommige geluiden fysiek niet verdraagt. Dat je er van kunt walgen of woedend van kan worden.

Ik ken het verschijnsel, maar heb het nog nooit zelf gehad. Maar dit is nu echt zo. Ik word er woedend van en voel fysieke walging. Ik besluit om dat uit te leggen via de mail. Ik schreef:

Goedendag, 

Blijkbaar bent u niet bekend met het verschijnsel misofonie. Ik kan het geluid echt niet verdragen. 2 tot 3 minuten is dan heel erg veel.

Het gaat me niet om de wachttijd maar om de muziek. Het zou prettig zijn als u mij zou bellen, dan hoor ik de muziek niet. 

Twee uur later belt de assistente me met excuses en maakt zo een afspraak ….

Zorginstellingen informeren over misofonie?

Het zou toch fijn zijn als zorginstellingen iets weten van dit verschijnsel. Het is een vorm van hoogsensitiviteit, die op allerlei manieren tot uiting kan komen. Mogelijk werd ik eerst als een aansteller gezien, maar toen ik er een naam aan gaf en de assistente waarschijnlijk met de dokter had overlegd, werd het anders. Het helpt als je dus concreet aangeeft wat er met je gebeurt.

Samen maken we de zorg beter

Ik hoop dat andere patiënten ook aandurven om te bespreken wat hen concreet dwars zit.. Dat kan direct, zoals ik zelf heb gedaan. Het kan ook via het waarderingsformulier op ZorgkaartNederland.

Daar kan je vertellen wat er goed gaat en wat er beter kan. Zo blijven patiënten en zorgprofessional in verbinding met elkaar. En maken we samen de zorg beter.

 



Er is 1 reactie geplaatst

Jannie Kros Aalders | 16 september 2023

Na bemiddeling van Menzis kon ik 2 maanden eerder terecht bij Rugzorg in Ede dan bij SMC IN Spijkenise. Vanmiddag geweest, prettige ontvangst, fijn intake gesprek en daarna direct behandeld. Fantastisch.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.